Maid.. oh maid...

Salam semua... dah lama x menaip dlm blog nie... kemalasan melanda... hari nie bila bukak sok kabo..tgk front page utusan tiba2 terkujat tgk tajuk "SATU AMAH SATU KERJA".  Yang x boleh blah tue gaji minimum RM700 sebulan tue.. tp tok wat satu keja je... aishhhh... makin demand lak maid2 indon nie kan.... 

aku baru berhajat nak amik maid tok jaga anak2 dismpg kurangkan beban kerja kat umah lah kan...tapi bila baca tang nie.. memang agak menyampah coz dlm sok kabo mention 'seorang amah diupah utk mengasuh bayi, tugasnya hanya mengasuh bayi tersebut dan tidak akan melakukan kerja2 rumah yg lain' dlm erti kata lain keja satu tu jelah dia hadapkan ... so kalu jaga anak tue jagalah dr pagi smpi ke ptg-mlm... tang keja umah, masak semua tue xleh usik..dah tue kalu ko jaga baby...bukan 24 jam dia celik mata... mesti ada masa tok dia tido kan...by that time xkan ko pun tido skali... xkan xleh nak wat keja umah langsung... haram jadu betul...

ni yg wat aku pk berjuta2 kali nak amik maid nie... bukan kurangkan beban...tambahkan beban lagi adew lah... ko mkn tanggung... berak cangkung... takat jaga budak jew... dok umah... pastu leh sambil2 tue dok senang lenang nak tido ngadap tv bila xde benda nak wat... memang xleh blah betul..... aku lak hangin satu badan bila baca pasal benda nie... kalu bagi gaji rm700, semua ditanggung oleh majikan.. makin bankraplah majikan .. mana nak bagi mentekedarah pewot dia lagi..tang benda2 lain tue... walaupun kecik ..beli pakai duit apa!!! mongok betul rasanya.... byk tue.. lainlah kalu ko keja tapi utk ko mkn, keperluan ko sendiri... tempat tinggal ko tue asing... tu leh ar diterima... eh..tapi pada aku tooo much ar.... x mampu den kot.. baik antar kat org ngasuh anak...sah2 ko pun x sakit hati ada maid kat umah tp umah pun tonggang terbalik...

haru2.... perkara ini akan dibawa ke tengah utk difikirkan... BOLEH? hahahaha.... pening2 pk masalah dunia nieh.... wa chaw dulu!!!

Comments

Popular posts from this blog

Kembali Bersiaran

Selamat tahun baru 2013

Hepy besday Kakak Lisa yang ke 6